سبزینه | شرکت تعاونی تولید روستایی

ایمیل ما

themento@info .com

آدرس

اهواز، کیان آباد، خیابان 28 غربی، پلاک 12

تلفن های تماس

06142326967 - 09918727157

پروانه های سفیده کلم

پروانه های سفیده کلم

پروانه های سفیده کلم

سفیده بزرگ کلم Pieris brassicae (Lep, Pieridae)

یکی از آفات کلم سفیده بزرگ کلم می باشد. بیشتر در مناطق معتدل دیده می شود. از کلم، گل کلم، شلغم، ترب، تربچه و کلم قمری تغذیه می کند.

این پروانه یک حشره پالئارکتیک است و قادر است مسافتهای طولانی مهاجرت و دامنه انتشار خود را گسترش دهد. 

                 سفیده بزرگ کلم

 

طول حشره کامل 20 میلی متر، عرض با بالهای باز 40-60 میلی متر و رنگ بدن خاکستری متمایل به سبز است. بالها سفید رنگ، به استثنای دو گوشه جلویی بالهای جلو که به رنگ سیاه مایل به خاکستری می باشند و وسعت سیاهی هر گوشه یک سوم حاشیه جلو تا دو سوم حاشیه کناری است. روی هر یک از بالهای جلویی دو خال سیاه رنگ نسبتا گرد وجود داشته و در امتداد آنها روی لبه هر یک از بالهای عقبی نیز یک لکه مشابه وجود دارد. کلیه خالهای میانی بال مذکور را فقط روی بالهای حشره ماده می توان دید.  حشره نر فاقد چنین لکه هایی است.

تخم این پروانه مخروطی شکل، بلند، باریک و راه راه به طول 1/5 میلی متر و زرد رنگ می باشد.

طول بدن لارو کامل 45-50 میلی متر و رنگ آن سبز متمایل به خاکستری است که در ناحیه شمکی روشنتر از ناحیه پشت می باشد. روی بدن آن سه نوار طولی زرد رنگ وجود دارد که یکی در وسط و دو تای دیگر در قسمت جانبی است روی هر یک از حلقه های بدن لارو دو لکه سیاه بزرگ در دو طرف و دو لکه سیاه کوچکتر در نزدیکی نوار وسط دیده می شود. 

                لارو سفیده بزرگ کلم

شفیره بدون پیله، لخت و کشیده به طول 25 میلی متر بوده و در سطح پشتی گوشه دار و مثلثی است

خسارت

لارو از برگ گیاهان میزبان تغذیه کرده و ممکن است بوته را عاری از برگ نماید و باعث توقف رشد و تضعیف گیاه شود. اگر حمله آفت با تاخیر صورت گیرد فقط قسمتهای خسارت دیده برگها ارزش بازارپسندی خود را از دست می دهند لاروها علاوه بر خسارت مستقیم با بجا گذاشتن مقدار زیادی فضولات خود در لابلای بوته کلم باعث غیرقابل مصرف شدن محصول و درنیجه تشدید خسارت می شوند. 

حشره کامل روزها فعال است و زمستان بصورت شفیره در خاک بسر می برد. 2 تا 3 نسل در سال دارد. 

کنترل

کاشت گیاهان غیرمیزبان در تناوب 2 تا 3 ساله سبب کاهش جمعیت آفت می شود 

جمع آوری برگهای آلوده به تخم و له کردن آنها

جمع آوری لاروهای سنین اول که تغذیه دسته جمعی دارند

از بین بردن علفهای هرز خانواده چلیپاییان

زنبور پارازیتویید لارو Apanteles glomeratus  که تا 80درصد لاروها را پارازیته می کند و زنبور Diadegma semiclausum نیز یکی از پارازیتوییدهای لارو این آفت است. 

سمپاشی با مالاتیون و لاروین همزمان با خارج شدن لاروهای سن یک از پوسته تخم

 

سفیده کوچک کلم Pieris rapae(Lep,Pieridae)

در صورت وجود همزمان این دو آفت در یک منطقه خسارت سفیده کوچک کلم کمتر از سفیده بزرگ می باشد. این آفت پس از کلم به تربچه خسارت میزند به همین جهت آن را سفیده تربچه نیز می نامند

لاروها دامنه میزبانی وسیعی داشته و از گیاهان خانوداه چلیپاییان تغذیه می کنند

حشره کامل شباهت زیادی به سفیده بزرگ دارد اما  بطور کلی گوچکتر از سفیده بزرگ است طول آنها 10-15 میلی متر و عرض آن با بالهای باز 40 تا 45 میلی متر است. همچنین لکه های سیاه رنگ کهدر گوشه فوقانی بالهای جلویی آن وجود دارد کوچکترند. روی بالهای جلویی افراد مادهدو خال و در افراد نر یک خال سیاه دیده می شود. رنگ بدن در پروانه ماده سفید متمایل به خاکستری بوده ولی در حشره نر تیره یا خاکستری تیره است. 

سفیده کوچک کلم

 

تخم پروانه زرد کمرنگ کاجی شکل است رنگ تخمهای این پروانه زردتر از سفیده بزرگ است

لارو 30 میلی متر و سبز رنگ است و بدن پوشیده از موهای ریز ظریف است و به لارو مخملی معروف است

نحوه خسارت مانند سفیده بزرگ بوده و میزبانهای اصلی آن خانواده چلیپاییان هستند خسارت اصلی مربوط به نسل دوم است. حشرات ماده از شهد گلها تغذیه کرده و پس از جفتگیری تخمهای خود را برخلاف سفیده بزرگ کلم به طور انفرادی می گذارند. 

سفیده کوچک کلم دارای دشمنان متعددی است سنهای شکارگر Pentatomidae, Phymatidae,  زنبورهای Vespidae و زنبور Apanteles glomeratus  مگسهای خانواده Tachinidae . باکتری BT می تواند در لارو سن یک بعد از 24 ساعت، در لارو سن 3 بعد از 72 ساعت و در لارو سن 5 به بعد از 96 ساعت ایجاد مرگ و میر نماید. 

 

سفیده شلغم Pieris napi(Lep, pieridae) 

گونه دیگری از پروانه های جنس Pieris که روی کلم، تربچه و سایر گیاهان خانواده چلیپاییان فعال استبیشتر در نواحی شمال ایران انتشاردارد. 

این حشره کوچکتر از گونه قبلی بوده و عرض بدن با بالهای باز حدود 40 میلی متر است. در پروانه های ماده رگبالها کاملا مشخص و اطراف آنها توسط پولکهای ریز پوشیده شده است در حشرات نر نیز رگبالها مشخص بوده  در گوشه هر یک از بالها یک لکه و یک خال سیاه رنگ وجود دارد

سفیده شلغم

خسارت بیشتر روی علفهای هرز خانواده چلیپاییان است و کمتر به محصولات زراعی صدمه می زند. پرواز بسیار آرامی داشته و ارتفاع پرواز آن به ندرت از یک متر تجاوز می کند تغذیه لاروهای این آفت اقتصادی نمی باشد ولی تجمع فضولات و جذب رطوبت محیط در بعضی موارد سبب افت شدید ارزش اقتصادی محصول می شود. 

زنبور تریکوگراما بعنوان پارازیتویید تخم حشره است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی مقالات


آخرین پروژه ها


پروژه مسکن سازان سبزینه
پروژه مسکن سازان سبزینه
پروژه بوجاری غلات و حبوبات
پروژه بوجاری غلات و حبوبات
پروژه تولید محصولات گواهی شده شرکت سبزینه
پروژه تولید محصولات گواهی شده شرکت سبزینه
طرح توجیهی زنجیره تولید علوفه کشت تلفیقی شبدر و تریتیکاله
طرح توجیهی زنجیره تولید علوفه کشت تلفیقی شبدر و تریتیکاله

برچسب ها


تبلیغات